Bouwen aan Branding en Marketing door Sociale Media wordt steeds leuker. Je kunt namelijk meer dan ooit echt zinvolle bijdragen delen via de sociale media en zo positief bijdragen.

We leven in een tijd waarin consumenten steeds meer bepalen wanneer en hoe ze in contact komen met een organisatie. Een organisatie heeft wat dat betreft niet meer de touwtjes in handen. 

Het is daarom belangrijker geworden om zichtbaar te zijn met een duidelijke boodschap: ofwel identiteit van de zaak. Het publiek bepaalt zelf of ze zich aangetrokken voelen. 

Zo rennen we niet meer van PR campagne naar campagne maar wordt er continue gebouwd aan de relatie met klanten en publiek. 

In plaats van wisselvallig en ongeorganiseerd berichten te posten in de sociale media, denk je met Content Strategie en Creatie vooraf na over de invulling van je content. Dit vertaal je concreet naar een communicatieplan: strategie, planning en creatie. Verhelderend en praktisch; een lijn en overzicht!

Volg onderstaande 6 stappen en laat je inspireren om jouw kennis te delen als waardevolle content en branding. 

Duidelijke herkenbaarheid en strategie: branding

Het is steeds moeilijker om op te vallen tussen al die informatie. Iedereen kan gebruik maken van sociale media. Vaak gratis. Een sterk merk zorgt ervoor dat een organisatie zich onderscheidt ten opzichte van de concurrent. De keuzes qua sociale media kanalen zijn daarbij van belang.

Hoe doet de organisatie dit en in welke media en met welke boodschap? Wat zijn je unique selling points en hoe breng je die over bij het publiek? Met een duidelijke herkenbaarheid en strategie de organisatie neerzetten: branding. Goede branding zorgt ervoor dat de kracht van jouw zaak zichtbaar is. 

Kennis delen als strategie

Steeds meer bedrijven willen aan de slag met sociale media. Ze onderkennen het belang ervan en schatten het steeds meer op waarde. Maar het implementeren van een sociale media strategie blijkt nogal eens een uitdaging te zijn. Het inzetten van sociale media en het delen van waardevolle inhoudelijke informatie noemen we content marketing.

Strategisch kader

Het strategisch kader vormt de kapstok voor alle content. Dat heb je nodig voordat je social media-updates, flyers, e-mails of webteksten creëert. De strategie omvat de (hoofd)doelstellingen, de overkoepelende verhaallijn en een doelgroep-omschrijving.

Contentformule

Vanuit het strategisch kader werken we aan de contentformule van je zaak. We beschrijven het publiek dat je wilt aanspreken. En definiëren hoe je hen aanspreekt. Wat is de (audio)visuele en tekstuele tone-of-voice van je merk?

Aan de slag!

Content strategie en creatie 

Hier volgen 6 stappen waarmee je aan de slag kunt. 

Stap 1 Wat wil je klant

Wat wil je doelgroep over jouw zaak weten? Dat staat centraal. Dus niet zozeer wat jij wilt vertellen; het gaat er nu even om waar je doelgroep behoefte aan heeft. Wat willen ze weten? Wat is interessant voor de klant of de doelgroep om te weten? Wat kan je bieden?

  1. Voor welk probleem geef je een oplossing? (of meervoud kan natuurlijk)
  2. Wat brengt het? “What’s in it for me.” Waarmee gaat je klant naar huis?
  3. Op welke manier doe je dat? Wat is de werkwijze?
  4. Welke vorm gebruik je om dat te doen? 

Een voorbeeld:

  1. Mijn zaak geeft een oplossing voor stress
  2. Als klant ga je naar huis met ontspanning en balans zodat je er weer tegenaan kunt
  3. Verschillende massagetechnieken: shiatsu, ayurvedisch, klassiek
  4. Massage in de praktijk en massage aan huis, met 3 variaties in duur. (45 / 60 / 115 min)

Stap 2 De content formule

Hiermee schep je helderheid over: Wie zijn je klanten en aan welke content hebben zij behoefte? Je maakt geen reclame, maar je geeft antwoord op de vraag: Hoe ben ik relevant voor mijn klanten? Welke emoties wil je losmaken bij publiek?

Bijvoorbeeld: heeft je doelgroep voor massages behoefte aan informatie over deze pijlers

  • Het effect van massage op je welzijn
  • Hoe goed is massage voor je huid
  • Verschillende soorten massage olie 
  • Uitleg over de soorten massage die je biedt
  • Relax Tips: combineer een massage met een dagje voor jezelf, even niets doen

Beschrijf nu zelf de pijlers die horen bij jouw zaak:

  • De pijlers (3 tot 5) van jouw aanbod, dit dient als basis van de content die je gaat delen in de sociale media, je evt. blog etc. 

Pijlers:

  • 1.
  • 2.
  • 3.
  • 4.
  • 5.
  • Voor wie specifiek is de informatie bedoeld? Wie is je ideale klant waarvoor je het beste van betekenis kunt zijn? 
  • Waarom is de informatie voor jouw klant interessant? Benoem in zo min mogelijk woorden waarom iemand jouw aanbod wil.
  • Wat is je tone of voice die past bij je klant en jouw zaak? Welke sfeer wil je neerzetten? Wat wil je dat mensen gaan zeggen over jouw zaak?

Stap 3 Verdeel informatie in herkenbare rubrieken

Het maken van een branding strategie waarmee je content deelt kun je zien als een soort magazine wat je aan het samenstellen bent. In een magazine komen ook verschillende rubrieken aan de orde. 

Stel je voor dat je de informatie over jouw zaak onderverdeeld in een aantal rubrieken. Deze rubrieken variëren, wissel zwaardere met luchtigere onderwerpen af, praktisch met inspirerende, tekst met beeld, etcetera.

Bedenk 5 rubrieken, bijvoorbeeld voor elke dag 1 rubriek

Bijvoorbeeld, weer aansluitend op de massage behandelingen:

  1. Inspiratie met een afbeelding
  2. Een tip
  3. De voordelen voor je gezondheid
  4. Tevreden reactie van een klant, of ‘vraag van een klant’
  5. Informatie over diensten met een korte video
  • Bedenk nu voor jou eigen zaak 5 rubrieken:
  • 1.
  • 2.
  • 3.
  • 4.
  • 5.

Geef per rubriek aan via welk social media kanaal je in wilt zetten, of het een blog op je website wordt of een nieuwsbrief. Een combinatie kan natuurlijk ook.

Bijvoorbeeld 1. inspiratie met een afbeelding leent zich perfect voor Instragram.  En rubriek 5 Informatie over diensten met een korte video, gaat perfect via Facebook en YouTube.

Stap 4 Content planning

In plaats van wisselvallig en ongeorganiseerd berichten te posten in de sociale media, denk je vooraf na over de invulling van berichten. Dit vertaal je concreet naar een communicatieplanning. Je denkt daarbij na over de frequentie van het plaatsen van berichten.  

Je bepaalt per rubriek de verschijningsfrequentie. Bijvoorbeeld:

  1. Inspiratie met een afbeelding – 1x in de week op maandag
  2. Een tip – 1x in de week op dinsdag
  3. Praktisch tool besproken – 1x in de week op woensdag
  4. Tevreden reactie van een klant – 1x in de week op donderdag
  5. Informatie over diensten met een korte video – 1x in de week op vrijdag
  • Bepaal nu zelf op basis van de rubrieken de verschijningsfrequentie voor jouw zaak:
  • 1.
  • 2.
  • 3.
  • 4.
  • 5.

Stap 5 Informatie samenstellen

Waar vind je alle informatie, welke bronnen gebruik je? Zijn er mensen waarmee je samen kunt werken?

Bijvoorbeeld het merk van de massage-olie, daar zal een website zijn met waardevolle informatie? Door ook een verwijzing naar dit bedrijf te maken, creëer je een uitwisseling. 

Is er een website waar jouw ideale klant graag komt? Welke informatie wordt daarop gepost en hoe kun je je daardoor laten inspireren voor je eigen content? 

Gebruik vooral ook je eigen kennis. In het voorbeeld van de massagepraktijk zal er veel kennis over de balans van een menselijk lichaam zijn. Of kleine massage-oefeningen die je klant zelf thuis ook kan doen. Maak gebruik van je eigen kennis en deel deze!

Plan tijd in om te werken ‘aan’ je zaak, zodat je o.a. content kunt verzamelen en maken voor jouw branding. Werk een paar maanden vooruit, daar doe je jezelf echt een groot plezier mee! 

Werk vooruit

Telkens voor een kwartaal je branding op orde hebben geeft veel rust. Omdat we vaak zelf ons instrument zijn, is het vaak lastig om in een wat mindere periode te werken aan je branding. Door vooruit te werken, creëer je ook ruimte om het even rustiger aan te kunnen doen wanneer dat nodig is. Je branding geeft dan geen druk, maar loopt gewoon lekker door…

Stap 6 Content mapping

De rubrieken die je eerder hebt bedacht, ga je nu invullen met de 5 pijlers die je eerder omschreef. Hierna deel je de 5 pijlers op in 5 subonderwerpen. Ofwel wat je hebt opgeschreven bij stap 2. Je krijgt dus rubrieken, pijlers en subonderwerpen.

Zoals in het voorbeeld met de massage praktijk zou dat worden:

  • Inspiratie met een afbeelding (rubriek 1, kanaal A)
  • Een tip (rubriek 2, kanaal B)
  • De voordelen voor je gezondheid (rubriek 3, kanaal C)
  • Tevreden reactie van een klant, of ‘vraag van een klant’ (rubriek 4, kanaal A)
  • Informatie over diensten met een korte video (rubriek 5, kanaal B)

De rubrieken in 5 subonderwerpen verdeeld:

  • Inspiratie met een afbeelding (rubriek 1, kanaal A)
  1. Het effect van massage op je welzijn
  2. Hoe goed is massage voor je huid
  3. Verschillende soorten massage olie 
  4. Uitleg over de soorten massage die je biedt
  5. Relax Tips

Een tip (rubriek 2, kanaal B)

  1. Het effect van massage op je welzijn
  2. Hoe goed is massage voor je huid
  3. Verschillende soorten massage olie 
  4. Uitleg over de soorten massage die je biedt
  5. Relax Tips

De voordelen voor je gezondheid (rubriek 3, kanaal C) etc…

Je krijgt dus 5 rubrieken met elk 5 subonderwerpen, dat geeft je 25 berichten. 

Bij elk bericht maak je content. Dat kan een korte tekst zijn, een beeld, meer inhoudelijke informatie, een video. 

Maak een apart document aan waar je het overzicht van je rubrieken en subonderwerpen in plakt. Hierin kun je verder werken door er teksten, beeldmateriaal, links, aan toe te voegen. Het kan ook fijn zijn er alvast een datum en dag bij te zetten.

Als je elke dag een bericht wilt plaatsen, heb je daarmee dus voor 25 dagen content gemaakt. Kijk ook goed naar je doelgroep om de frequentie van je berichten te bepalen. Als 2 keer per week een bericht plaatsen beter aansluit, dan kies je daar uiteraard voor. 

Bijvoorbeeld bij 2 berichten per week

De teksten hieronder zijn fictief. Bij het maken van de content schrijf je dit zelf, gebruik je eigen kennis. 

Maandag 8 april

  • Rubriek: Inspiratie met een afbeelding (rubriek 1, kanaal A)
  • Subonderwerp: Het effect van massage op je welzijn
  • Content: 
  • Vandaag inspiratie: Even een moment voor jezelf. Nergens aan hoeven denken, kaarsjes aan, rustgevende muziek op de achtergrond en een heerlijke massage. Wist je dat een massage niet alleen rustgevend is, maar ook nog eens super gezond? Wij leggen uit waarom.
  • Link naar je website, contact, …

Woensdag 10 april

  • Rubriek: Een tip (rubriek 2, kanaal B)
  • Subonderwerp: Het effect van massage op je welzijn
  • Content: 
  • Vandaag een tip voor je. Heb je vaak hoofdpijn? Dan kunnen er teveel afvalstoffen in je lijf aanwezig zijn. Laat je masseren want door massage neemt de doorbloeding van het weefsel toe waardoor afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden en voedingstoffen (en zuurstof) beter aangevoerd kunnen worden.
  • Link naar je website, contact, …

Maandag 15 april

  • Rubriek: Inspiratie met een afbeelding (rubriek 1, kanaal A)
  • Subonderwerp: Hoe goed is massage voor je huid
  • Content: 
  • Vandaag inspiratie: Doordat de doorbloeding gestimuleerd wordt, wordt de huid warmer. Waardoor werkstoffen van bijvoorbeeld een massage-olie beter worden opgenomen. Een massage zorgt er ook voor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Het is niet voor niets dat men na een behandeling vaak naar de wc moeten om alle afvalstoffen eruit te plassen. Dit alles zorgt ervoor dat je huid er na een massage fris, gezond en stralend uitziet.

Woensdag 17 april

  • Rubriek: Een tip (rubriek 2, kanaal B)
  • Subonderwerp: Hoe goed is massage voor je huid
  • Content: 
  • Een tip voor jou, kies voor een massageolie die is samengesteld uit natuurlijke ingrediënten. Massageolie met minerale ingrediënten, zoals producten met paraffine en vaseline, zijn voorbeelden van oliën die niet goed door de huid worden opgenomen en een filmpje op de huid achterlaten.

En zo ga je verder, afhankelijk van de hoeveelheid rubrieken en subonderwerpen je hebt gemaakt verdeel je dit over de dagen van de week met de door jou gekozen frequentie. 

Plan je content over langere tijd

In een spreadsheet plan je alle berichten over een langere periode. Zet er telkens bij onder welke rubriek het bericht valt en via welk social media kanaal. 

Ik heb hier een template voor die ik je graag geef, stuur even een e-mail naar tiara@krachtzieners.nl dan zorg ik dat deze (gratis) in je mailbox terecht komt.

Agenderen van je content

Hootsuite is online software dat je tot 3 mediakanalen gratis kunt gebruiken voor het agenderen van je content. www.hootsuite.com

Denk je OMG!

Tiara Businesscoach

Mail me dan gerust.

Ik help je graag op weg of voer dit in zijn geheel voor je uit.

Het belangrijkste: wees zichtbaar!