BLOG

In dit artikel lees je informatie en tips om in 6 stappen een heldere tekst voor je blog te schrijven. Niet alleen inhoudelijk, ook hoe je een archief met thema’s op kunt bouwen zodat je een voorraad blogs hebt. Wanneer je te druk bent om te schrijven, heb je toch blogs paraat om je expertise te kunnen delen.

 

Bloggen, waarom zou je?

Gebruik je blog om je expertise te delen. Dit kan dienen als een natuurlijke vorm van verkopen, zonder dat je ‘aan het verkopen’ bent. Sluit je aan bij de problemen, uitdagingen en wensen van jouw klant. Geef inzicht en combineer met praktische tips.

Wil iemand de verdieping in over het thema? Dan is dat een mooie gelegenheid tot het leggen van contact met een potentiële klant voor je. Ook daar; blijf klantgericht en vooral jezelf. Waarmee ik bedoel: je hoeft niet te gaan ‘verkopen’, deel gewoon wat jij in huis hebt om je klant verder te kunnen helpen. Door te laten merken dat hij of zij daarvoor bij jou terecht kan.

 

Intentie

Schrijf een blog vooral met de motivatie en intentie om te delen, om iets te geven dat waarde heeft voor je klant. Door een thema te kiezen of situatie te schetsen, welke herkenbaar is voor jouw klant. Zo kun je op een natuurlijke manier laten zien over welke expertise jij beschikt en de lezer krijgt echt iets van waarde mee.

Wanneer je een blog schrijft, stel je dan ook altijd de vraag met je thema/onderwerp keuze: Waar zit mijn klant mee? Welk verlangen heeft mijn klant? Met welke informatie kan ik in een blog op een laagdrempelige manier een bijdrage leveren voor mijn klant. Jij helpt met je adviezen en inzichten je klant om problemen te verlichten of ambities na te streven.

 

Levendige tekst

Zorg voor afwisseling; combineer theorie, inzicht, praktijkvoorbeelden met praktische tips. Ook kun je nog om een interactie vragen door je lezer uit te nodigen een reactie over zijn/haar ervaringen te geven.

Spreken in de taal van je klant / doelgroep zorgt er ook voor dat je blog levendig wordt voor de lezer. Dat taal van je klant kan bestaan uit bepaalde termen, kenmerkende thema’s en bijvoorbeeld het kennisniveau van je klant.

Schrijf klantgericht; hanteer de vraag vanuit je klant ‘What’s in it for me?’ Maak helder wat je klant uit je blog kan halen, met aanvullend: wat haalt jouw klant uit de expertise die jij kunt bieden? Ook wanneer hij of zij na het lezen van je blog met jou een afspraak wil maken.

Wissel tekst af met een afbeelding, illustratie of video.

 

blogschrijvenBlijf bij jezelf

Volg je passie, schrijf over dat wat je aan je hart gaat. Bij de keuze van je schrijfstijl en woordkeuze: blijf dicht bij jezelf. Jouw stijl, humor, woordkeus.

Ben je tijdens gewone gesprekken rustig, overtuigend, inspirerend? Laat het terug komen in je manier van schrijven. Dat kost je juist geen extra moeite; je blijft immers jezelf. Net als in een gesprek zul je ook aansluiting maken met degene met wie je praat, bij het schrijven van je blog doe je eigenlijk niets anders. Schrijf vanuit je passie en liefde voor je vak.


In 6 stappen een heldere tekst voor je blog

1 Scanbaarheid: automatisch gaan onze ogen over een tekst heen en scannen belangrijke elementen. Je helpt bij dit natuurlijke proces door je tekst scanbaar te maken. Met vet weergegeven woorden geef je per alinea een belangrijk kernwoord weer. Maak je tekst oprolbaar. Dat wil zeggen: begin met het belangrijkste in de eerste alinea. Wanneer je diverse voorbeelden geeft, werk dan met een lijstje. Dat geeft meer rust in de tekst.

2 Je blogtitel: begin met een pakkende kop die meteen duidelijk maakt waar je blog over gaat. Vaak ontstaat deze kop zodra je klaar bent met het schrijven van je tekst. Begin dus voor jezelf met een concept kop, die je later kunt aanpassen. Zo voorkom je meteen dat je aan het begin van het schrijven van je blog al blijft steken omdat je niet meteen een pakkende kop weet te bedenken.

De koptekst kan bijvoorbeeld bestaan uit een vraag, antwoord geven op een vraag: ‘Hoe zorg je voor….’, of ‘Met deze tips krijg je meer ….’. Je kunt ook een stevig statement neerzetten met je kop, denk er dan wel goed over na! En, houd de kop simpel…

3 Zorg er in het begin van je blog al voor dat je antwoord geeft op de eerder genoemde vraag: ‘What’s in it for me?’ Je lezer krijgt een inzicht, tip, of antwoord op een thema dat voor hem of haar speelt. Geef dus meteen aan over welk thema of probleem je tips, adviezen of inzicht geeft. In de eerste of tweede alinea breng je dus het probleem of de ambitie van je lezer al naar voren.

4 Een mooie opvolgende alinea vormt het geven van een concreet voorbeeld rondom het thema. Je kunt een voorbeeld geven van iemand die met het probleem zit. Daarnaast ook een succes-voorbeeld van iemand die de oplossing, het inzicht of de tips, heeft toegepast en daarmee de ambitie heeft gerealiseerd. Maak je blog hier levendig en herkenbaar mee. Zorg dat je thema aansluit bij het hier en nu; volg de ontwikkelingen op dit gebied en neem een duidelijk eigen standpunt, je visie, in.

5 Een logisch vervolg in je blog is het schrijven over een mogelijke oplossing. Door het geven een inzicht, advies of praktische tips. Je biedt hier nieuwe perspectieven, geeft oplossingen. Je lezer zal hier blij mee zijn!

6 Ter afronding van je blog kun je de lezer uitnodigen om de interactie aan te gaan. Door een verzoek te doen om een reactie achter te laten op je blog. Of jou te mailen met vragen die eventueel nog spelen voor je lezer. Nodig ook uit om contact met jou op te kunnen nemen wanneer je lezer meer verdieping wil over het onderwerp van je blog en laat merken dat je dit waardeert. Wil je er een meer commerciële tint aan geven, schroom dan niet om hier een concreet aanbod van je diensten te benoemen.


schrijvenJe hebt geen inspiratie, en nu? 

Doe jezelf een plezier en maak 15 minuten ruimte in je agenda. Dat moet lukken toch? Pak een vel papier en schrijf 20 onderwerpen op waarover je kunt bloggen. Denk er niet te lang over na, schrijf gewoon 20 topics neer die in je opkomen. Maak er een gewoonte van om ideeën die je opdoet voor een blog, aan te vullen op deze lijst. Nu heb je een basis gemaakt voor je blogs!

Zorg voor regelmaat: het werkt om 1 keer per week een blog te schrijven, zet er een vast punt voor in je agenda en begin dan gewoon te schrijven over het onderwerp. Is 1 keer per week te veel voor je agenda? Maak er dan 1 keer per 2 weken van. Maar.. doe het! Ook al heb je soms geen inspiratie of energie, doe het toch gewoon. Schrijf in eerste instantie alles op wat in je opkomt over het onderwerp. Hierna ga je de tekst herindelen op basis van de tekstopbouw zodat het een helder geheel wordt.


Wie gaat je blog lezen?

Vind kanalen die aansluiten bij jouw doelgroep. Dit kan zijn in bepaalde groepen op LinkedIn, via facebook, uiteraard je eigen website en de volgers van jouw site, als gastblogger op een platform dat gerelateerde onderwerpen belicht. Blog je bijvoorbeeld over stressreductie? Plaats dan je berichten op die plekken, groepen, pagina’s, websites, waarover onderwerpen rondom stress gesproken wordt.

Natuurlijk kun je je ook de mensen die al bekend zijn met jouw werk op de hoogte brengen van je nieuwe blog en vragen of ze het willen verspreiden.


Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Stel ze! We staan graag voor je klaar om je te supporten bij het zichtbaar maken van De kracht van je zaak. Ook als je hands-on aan de slag wilt met het schrijven van een blog. Mailen kan naar tiara@krachtzieners.nl

krachtzieners