pinterestHoe kun je jezelf nou onderscheiden, of zichtbaar maken, tussen zoveel informatie? Wees jezelf, wees uniek en authentiek met je product of dienst. Er is niemand hetzelfde, daarmee ben je dus meteen al onderscheidend. Maar hoe maak je dit nou zichtbaar? We weten allemaal dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden.

Ga jezelf maar eens na, een beeld roept meteen sfeer en een verhaal op. Zo kun je voor jouw dienst of product ook de sfeer in een beeld vatten. Het mooie is dat je hierin ook vooruit kunt werken en een deel van je PR al vooruit kunt plannen door beeldmateriaal te maken of verzamelen dat echt bij de kracht van jouw zaak hoort.

Onderstaand artikel via ZZP Servicedesk geeft mooi weer hoe je met beeld via Pinterest je voordeel kunt doen.

Waarom zou je Pinterest gebruiken?

Blijf je concurrenten voor
Tegenwoordig gebruikt bijna elke ondernemer Facebook, Twitter of LinkedIn. Je kunt jezelf onderscheiden door gebruik te maken van Pinterest. Content marketing specialist Linda Krijns noemt een aantal voordelen van Pinterest tegenover andere social media.
Het snelstgroeiende platform
Linda: “Pinterest is het laatste jaar enorm gegroeid. Het is het snelst groeiende sociale platform als het gaat om dagelijks gebruik. Toch is het een medium dat nog weinig door ondernemers gebruikt wordt.”

Voorlopen op je concurrentie
“Bijna alle bedrijven zitten op Twitter en Facebook en de concurrentie is op die platformen dan ook groot”, vertelt Linda. “Omdat op Pinterest een stuk minder ondernemers aanwezig zijn, zijn hier veel kansen om voor te lopen op de concurrenten.”

Wees origineel met je pins
Je hebt op Pinterest online prikborden of plakboeken waarop je pins plaatst. Deze pins kunnen bestaan uit foto’s, teksten, filmpjes en zelfs slides. Je kunt hiermee op verschillende manieren je creativiteit tonen. “80 procent van de gebruikers maakt geen originele pins, maar plaatst pins van anderen op hun prikborden. Als je originele pins plaatst, worden deze vaker gedeeld waardoor je meer aandacht krijgt. Quotes over je werk doen het vaak goed.”

Vrouwenmedium
“Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de bezoekers op Pinterest gericht zoekt naar inspiratie om iets te kopen. Voornamelijk vrouwen maken gebruik van Pinterest. Het is daarom vooral een geschikt platform voor ondernemers die bijvoorbeeld een webshop hebben met producten gericht op vrouwen.”

Het onderscheidt zich van andere social media
“Het is lastig om via Facebook gericht te zoeken naar producten. Als je al een product tegenkomt dat je nodig hebt, dan is het vaak in de advertenties. Tweets hebben een korte levensduur, want ze worden maar tijdelijk weergegeven in iemands timeline. Daarnaast heb je maar een beperkt aantal tekens tot je beschikking. Pins hebben een onbeperkte levensduur en gebruikers kunnen makkelijk zoeken naar pins van bepaalde producten.”

Naast een particulier account kun je ook een bedrijfsaccount aanmaken op Pinterest om informatie te verkrijgen over jouw potentiële klanten: “Je kunt in de statistieken zien wat voor mensen naar jouw ‘pins’ kijken. Je kunt zelfs zien of iemand een laptop of mobiel gebruikt. Hierdoor is het mogelijk om je strategie aan te passen op je doelgroep.”

Gouden tips
“Wat veel mensen niet weten is dat je zoekmachineoptimalisatie kunt toepassen op je pins. Pins zijn goed via Google te vinden, dus zorg ervoor dat je bepaalde kernwoorden over jouw product toevoegt in de titel en beschrijving.”

Linda raadt aan te kijken naar anderen in jouw branche die succes hebben met Pinterest. “Dit zijn vaak inspirerende bronnen. Het is hierbij belangrijk dat je kijkt naar hun activiteit. Het aantal volgers zegt niet veel over het succes van een Pinterest-pagina. Je kunt beter letten op hoe vaak er nieuwe pins geplaatst worden.”

Krijg je meteen inspiratie en wil je aan de slag met een gestructureerd PR plan?

Neem contact op om te sparren en een plan te maken. Contact

Je kunt nog gebruik maken van het traject De kracht van mij voor de kracht van jou. Een aantrekkelijk en laagdrempelig traject om de kracht van jouw zaak te belichten. Je leest er hier meer over: De kracht van je zaak