contentmapping_infosheet

Klik op de afbeelding voor een uitvergroting

Contentmappen is een brainstormtechniek die perfect ingezet kan worden om je expertise  te delen met je publiek via Social Media en je website.  Contentmappen helpt bij het uitwerken van een goed plan om je verhaal en kennis te delen over je product of diensten. Niet lukraak een artikel of blog delen, maar een plan waarmee je vooruit kunt en het je lezer nog naar de zin kan maken.

Carlijn Postma van Bind.nl schreef een heel interessant artikel over Contentmapping. Heb jij er wel eens van gehoord?

Met contentmappen hak je het onderwerp dat je in gedachten hebt in stukken. Dat kun je daadwerkelijk doen door bijvoorbeeld een boom te tekenen. In de takken zijn de diverse onderwerpen te noteren die in je opkomen.

Contentmapping in 5 stappen

Hieronder beschrijf ik hoe je in vijf stappen kunt komen tot een goede contentmap.

1. Bepaal je onderwerp

Welk onderwerp wil je onder de aandacht brengen? Dat kan een bestaande uiting zijn. Heb je bijvoorbeeld een interessante blogpost? Of staat er in je magazine een interessant artikel waar je meer aandacht voor wilt hebben? Het kan ook een nieuwe publicatie zijn. Bijvoorbeeld een filmpje waar je aan werkt. Bepaal ook alvast het bronbestand voor je hoofdonderwerp: waar verwijs je naar in je ‘gecontentmapte’ berichten? Link je naar een pagina op je website waar het hele artikel staat? Of naar de video op YouTube? Dat wordt het bronbestand waarnaar je in zoveel mogelijk posts verwijst. Maar altijd met de voorwaarde dat het relevant is.

2. Delen naar vijf subonderwerpen

Deel nu je artikel of onderwerp op in meerdere subonderwerpen. Als richtlijn kun je vijf onderwerpen aanhouden. Denk goed na over de relevantie van je subonderwerp, maar bedenk ook dat het nog geen kant-en-klare posts zijn.

3. Bedenk vier invalshoeken bij je subonderwerpen

Probeer nu bij de verschillende subonderwerpen nog eens vier invalshoeken te bedenken voor je updates. Bedenk daarbij ook de vorm waarin je dat het beste kunt gieten. Is het een interessante headline, of misschien een citaat? Leent het zich voor een mooie infographic? Een fraaie fotocollage? Misschien toch een korte quote op video? Op deze manier heb je al twintig verwijzende berichten voor het onderwerp dat je onder de aandacht wilt brengen.

4. Bepaal de contenttypen en kanalen

Dat doe je natuurlijk niet allemaal tegelijk en zeker niet op hetzelfde kanaal. Daarom is het handig om ook alvast na te denken over het kanaal waarop je de verwijzende content wilt plaatsen. Houd rekening met de eigenschappen van het netwerk of medium. Pas bijvoorbeeld op dat je op Facebook niet te veel tekst plaatst. En waar je op Facebook vaak een informele toon aanslaat, kenmerkt LinkedIn zich door wat formeler taalgebruik.

5. Plan je posts over een langere periode

Nu kun je al je posts uitzetten in de tijd. Bepaal over welke periode je het onderwerp onder de aandacht wilt brengen en verdeel de updates. Varieer ook in tijdstippen. Post dus niet alleen maar ‘s ochtends om 10.00 uur, maar verspreid het over de dag. Op die manier bereik je het grootste lezerspubliek (tenzij je natuurlijk een klein publiek wilt bereiken en je boodschap vooral wilt herhalen). Uit de statistieken van de verschillende sociale media kun je afleiden wanneer jouw publiek online is. Daaruit zul je opmaken dat je doelgroep veelal ook ‘s avonds en in het weekend online is. Maak eventueel gebruik van de mogelijkheid om updates in te plannen.

Geen tijd te verspillen

Nog een belangrijke aanvulling. Contentmappen kost tijd. Het doel van contentmappen is dan ook absoluut niet om ‘content te maken om het content maken‘. De kwaliteit van content is essentieel voor het bereiken van je doel. Je kunt nog zoveel losse flodders posten, als het niet interessant of relevant is of een dosis humor bevat, is elke minuut die je erin steekt, tevergeefs en bovendien zonde van je tijd. Ik krijg ook wel eens de vraag of je je lezers niet overspoelt met deze content. Dat lijkt inderdaad zo als je alles tegelijk ziet staan, daarom is een goede verspreiding via de verschillende kanalen én in de tijd belangrijk voor je planning.

 

Wil je samen aan de slag met een Contentmap voor jouw zaak? Neem contact met ons op, we gaan er graag voor zitten om een ‘boom’ op te zetten voor de kracht van jouw zaak!

Contact >>>

 

Bron: Carlijn Postma | Bind.nl